Compositions – Object-Poems

Compositions

Like everybody doing experimental poetry in the late fifties early sixties, I  began by working with the typewriter on a sheet of paper—using the 2-dimensional space of the page to create syntactical and semantic relations between words—sometimes just letters. By chance I discovered the possibility of applying letters—Letraset–on the transparent surface of a plexiglas sheet and of superimposing the sheets so as to create relations in depth.

Como todo el mundo que practicaba la poesía experimental o visual a finales de los años cincuenta y comienzos de los sesenta, empecé trabajando con una máquina de escribir sobre una hoja de papel—utilizando el espacio bi-dimensional de la hoja para crear nuevas relaciones sintácticas y semánticas entre las palabras—y a veces solo entre letras. Por casualidad descubrí la posibilidad de aplicar letras—Letraset—sobre la superficie transparente de una hoja de plexiglás y de superponer las hojas para obtener relaciones en profundidad.

Object-Poems

 This layered spatiality suggested the further possibility of applying Letraset letters also to transparent objects, this making an object-poem which allowed for more complex relations such as on words on a sphere suspended above a cone bearing words also. One of the earliest of these works made in the late sixties was purchased by the Stedelijk Museum of Amsterdam for their historic show Concrete Poezie in 1970 and was reproduced in their catalogue. Another was bought by and is a part of the Arturo Scwarz collection. Several were reproduced in the early seventies in the visual poetry magazines such as Lotta Poetica and de Tafelronde, and in various books.

 In 1973, I left Belgium for New York City,  and continued to create these object-poems for several years, although in some isolation as in the United States, grand innovator of painting in the fifties and sixties, hardly knew of the experimental poetry. I had published the first anthology of Concretism in the U.S. in 1966    , but there were very few practitioners.

On my separation from my wife, the artist, Nela Arias, I returned to Europe in ’83, at which time I packed all the works in crates and left them in her basement. I was unable to recover them until the decease of my ex-wife in 2015, at which time her daughter generously allowed me to get my works back.

 I did the first show of this work at the MuHKA, contemporary museum of Belgium, in 2015.

Since then, Individual works have been shown  and acquired by several museums including the German Museum of Books and Writing of the National Library of Germany in Leipzig, the Reina Sofia Museum, Madrid, Yale University  at the Beinecke Library, the MART of Rovereto, Italy, the Bonotto Foundation, Bassano del Grappa etc..

 Esta espacialidad en capas me sugirió otra posibilidad, la de aplicar las letras sobre objetos transparentes de plexiglás, creando así poemas-objeto, lo que permitía relaciones más complejas, como palabras sobre una esfera suspendida sobre las mismas palabras alrededor de un cono. Una de mis primeras obras de este tipo hechas en los últimos años sesenta, Music Box, fue comprada por el Stedelik Museum de Amsterdam  para su histórica exposición Concrete Poesie en 1970 y reproducida en su catálogo. Otro de estos trabajos, Zen Garden , fue comprado por Arturo Scwarz para su colección. Varios de estos poema-objetos fueron reproducidos en varias revistas en los primeros años 70 como la famosa Lotta Poetica y de Tafelronde y en varios catálogos expositivos y ensayos.

 En 1973 dejé Europa para volver a los Estados Unidos y a New York, donde seguí creando estos nuevos poemas-objeto de modo aislado, fuero del ambiente creativo europeo, pues curiosamente en los Estados Unidos, donde la pintura de los años 50-60 fue tan innovadora, a penas se conocía la poesía experimental. Había publicado la primera antología de poesía concreta, Concretism, en 1967 en Chicago (Chicago Press y Swallow Press), pero tuvo poca difusión salvo en California. Cuando me separé de mi esposa, la artista Nela Arias, en 1983,  volví a Bélgica y empaqueté todas las obras en cajones de madera en su sótano, sin poder recuperarlas hasta su fallecimiento en 2015; en ese momento, mi hija política tuvo la generosidad de devolvérmelas.

 Así que por primera vez pude exponer estas obras en el MUHKA (Museo Contemporáneo de Amberes) en 2015. Después, varias obras individuales han sido expuestas y compradas por un buen número de museos, incluyendo el Museo Alemán del Libro de la Biblioteca Nacional de Alemania en Leipzig, el Museo Reina Sofía en España, la Yale University  la Beinecke Library, el MART de Rovereto, el MUSEION de Bozen,  la Fondazione Bonotto de Bassano del Grappa etc..